Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

ČERVNOVÝ KULTURNÍ DIÁŘ Katastrofé

29.5.2018
Změna je nezbytnou podmínkou k růstu, a tak se zrodila Katastrofé, žena a umělkyně mnoha talentů. Co má ráda? a k čemu se vrací?

Kulturní událost nebo projekt, který si v červnu nechci nechat ujít: Gríma, 22. června. Umělkyně Luna Torr a Vala's Enchanted Perfumery spojí své síly a vrcholem této spolupráce bude vernisáž mystických fotografií a rituálních parfémů.

Tři díla z poslední doby, která mě ohromila: Pan's Labyrinth od Dzo Oliviera, The Forgotten Gods od Yoann Lossela a Jeer od Teagan White.

Kniha, kterou mě neomrzí číst: Nabokovova Lolita.

Dílo, u kterého lituji, že nejsem jeho autorkou: Takové neexistuje. Obdivuji díla, která se liší od mých technikou i myšlenkou.

Film, který mě rozesmál: Většina animáků pro děti.

Film, který mě pokaždé dojme: Original Sin.

Se kterou osobností bych chtěla strávit večer a proč: S Friedrichem Nietzsche, Janem Švankmajerem a Erikem Satie. Každého adoruji jiným způsobem, takže bych s nimi chtěla diskutovat na libovolné téma a sledovat, jak se jejich názory liší a proč. I vzhledem k tomu, že by dva z nich museli být duchové.

Kniha, kterou bych každému půjčila, ale určitě bych ji chtěla vrátit zpět: Staletí kolem nás od Jaroslava Herouta. Je to obrazový průvodce stavebních slohů. Mám ráda knihy naučné a inspirativní, tahle splňuje obojí.

Mělo by umění něčemu sloužit? Umění je jen další sdělovací médium jako třeba knihy nebo lm. Přináší nějakou informaci, která přímo či nepřímo působí na naše emoce a smysly. Většina dnešního umění je jen pastvou pro oči, ale podle mě by mělo fungovat buď terapeuticky nebo jako osvěta. Umění by mělo přimět diváky, aby se zamysleli nad tím či oním tématem, otevřeli v sobě nové možnosti pro dialog nebo přímo změnili názor.

Galerie nebo tělo? Nemám ráda galerie. Umění je vytržené z kontextu a působí spíš jako zvířata v zoo. Postrádám zde autenticitu a citlivý přístup k návštěvníkovi, který nemá jinou možnost než chodit od díla k dílu a tvářit se zamyšleně, přitom nemá nejmenší tušení, na co se dívá. Tělo má naopak tuto autenticitu přirozeně. Umění na kůži podněcuje otázky více než to na zdech ve sterilních prostorách galerie. V případě tetování dokonce riskuje, že přijde o práci nebo ji vůbec nedostane, což je podle mě důvod vyhranit se ještě více. Nenechat se utlačovat předsudky. Na druhou stranu, zdobení těla je jen dočasná investice, kdežto umění v galeriích přežívá generace a vnímám ho jako poklad přesahující jedince. Je a bude nadčasové.

 

Katastrofé (27): Výtvarnice, spisovatelka, tatérka. Vystudovala pedagogiku, ale před pár lety zatoužila po změně, a tak se zrodila Katastrofé. Ve svém díle se inspiruje temnými stránkami lidské mysli. V roce 2016 vydala knihu Opium, ve které se představila také jako spisovatelka s vytříbeným citem pro jazyk.

Reklama
Reklama
Aktuální číslo
přihlásit se k odběru newsletteru
Přihlášení k odběru newsletterů

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete znalost Zásad ochrany soukromí Burda – BURDA Praha bude s Vašimi údaji pracovat zejména k zasílání newsletteru, nabídek a novinek. Odhlásit se můžete kdykoliv.
* povinná pole
Reklama
Reklama